DSC02982

ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ

Η χαρακτική στη Λατινική Αμερική φαίνεται στενά συνδεδεμένη με την πολύ ταραγμένη ιστορία της. Μέχρι τον 19ον αιώνα, η χαρακτική είναι μια τέχνη αποκλειστικά εισαγόμενη  από την Ευρώπη, φτωχική, αν και στα τελευταία χρόνια της αποικιακής κυριαρχίας η λιθογραφία εξαπλώνεται. Με τους απελευθερωτικούς αγώνες, τις μάχες για τη δημοκρατία και τα πρώτα στρατευμένα κινήματα για την ισότητα των ιθαγενών και των εποίκων, η χαρακτική, με φτωχικά μέσα, συστρατεύεται συχνά με τον  αγώνα για ένα πιο δίκαιο καθεστώς. Στον 20ον αιώνα, παράλληλα με έργα επηρεασμένα από τα αισθητικά κινήματα των Ηνωμένων Πολιτειών, ένα σημαντικό, αυθεντικά ντόπιο, ρεαλιστικό ρεύμα, στρατευμένων καλλιτεχνών, οι οποίοι εκφράζονται και μέσα από τη χαρακτική, υπηρετεί τα πολιτικά ιδανικά για τα οποία αγωνίζονται.

Η σημαντική μεξικάνικη σχολή, μετά από τον Jose Posada, παραμένει λαϊκή στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, με τους κορυφαίους Leopoldo Mendez, με ξυλογραφίες, λινογραφίες και λιθογραφίες, και Adolfo Mexiac, με ξυλογραφίες και λινογραφίες. Οι δύο στρατευμένοι καλλιτέχνες, με ρεαλισμό,  υπηρετούν τον λαό.

Η σύγχρονη χαρακτική χαρακτηρίζεται από τη διπλή παραδοσιακή λαϊκή τάση προς τον εξπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό, ενώ τα θέματα αντλούνται από την ταραγμένη ιστορία του τόπου, την καταπίεση των ιθαγενών, τους επανειλημμένους αγώνες για την εξασφάλιση της ελευθερίας, της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μια χαρακτική η οποία κατ’ εξοχήν προβληματίζεται και πειραματίζεται, και στα θέματα και στις τεχνικές της, με τη χρήση της ειρωνείας, του συμβόλου και της φαντασίας.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η εξέλιξη της χαρακτικής είναι εντυπωσιακή. Προπαντός εμπορική – εικονογράφηση περιοδικών, αναπαραγωγή ζωγραφιών οι οποίες εξυμνούν την ιστορία του νέου κράτους – στον 19ον αιώνα, με ξυλογραφίες σε όρθιο ξύλο, χαλκογραφίες και λιθογραφίες, αποκτά προς το τέλος του αιώνα καλλιτεχνική υπόσταση, με τοπία, λιθογραφημένα ή οξυγραφημένα με ιμπρεσιονιστική τάση. Από τον 20ον αιώνα, και ειδικά μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, οι ΗΠΑ αποτελούν ένα χωνευτήρι αυθεντικής δημιουργίας, με αμέτρητους χαράκτες οι οποίοι πειραματίζονται στις τεχνικές πρώτα της λιθογραφίας και της χαλκογραφίας, και ύστερα της μεταξοτυπίας – με τους καλλιτέχνες της Pop Art – και της ψηφιακής τέχνης.